Cenotvorba www stránek je dána mixem subjektivních pocitů dodavatele a náročností klienta, proto se cena pohybuje od několika tisíc korun až po desítky tisíc a v podstatě se jedná o stejnou pracnost.
Co konkrétně má vliv na konečnou cenu za nové www stránky?
Grafický vzhled nových www stránek
Ouha, asi největší kámen úrazu! Chcete-li moderní web se špičkovou grafikou, pak se obraťte na profesionální grafiky a tzv. UX designéry, kteří řeší jeho použitelnost a uživatelskou přívětivost. Kdo chce však dnes platit za "vývoj kola"?
Šikovní webdesigneři se s klientem podívají do databází grafických šablon od nejlepších světových grafických studií a tuto grafiku si koupí za zlomek ceny (nejčastěji v rozmezí 1000-3000Kč). Za tuto cenu dostanete kompletní grafický manuál k webu vypyplaný do detailu (fonty, odrážky, stylizace textu, standardní prvky na webu atd., verze pro tablety, mobily atd.).
Vykutálení webdesigneři klienta vyzpovídají a za poměrně velký peníz mu vytvoří "vlastní návrh". Nyní se pohybujeme v částkách 15.000 - 30.000 za vlastní návrh, který je okopírován z databáze grafických návrhů od světových špičkových designerů, né-li přímo bez práce zakoupen.
Neefektivní webdesigneři se snaží pro klienta vytvořit vlastní grafickou podobu webových stránek, snaží se být originální a tuto práci si nechají zaplatit, nicméně podobný výsledek jejich práce se zpravidla dá nalézt v grafických databázích webových návrhů.
A abychom "nepranýřovali" jen webdesignéry, podíváme se trošku na uvažování klientů.
Konzultoval jsem s mými klienty něco ke 300 webových stránek. Uff! Hrozné číslo :-)
Jsem ochoten zaplatit za originální grafiku na míru. Ačkoliv se snažím tento přístup vymluvit (zkrátka nerad dělám neefektivní práci), chápu, že má někdo takový požadavek. V tomto případě pomohu klientovi vyhledat vhodného grafika, který by jeho představu uchopil a vyšel mu vstříc. Zpravidla však takovému klientovi časem dojde, že míří do slepé uličky, jejíž délka je dána plánovaným rozpočtem a to doslova. Grafik totiž není schopen do detailu rozkreslit a zakomponovat všechny možné prvky na webu, které bude klient potřebovat, a to i s ohledem na rozlišení různých zařízení (tablet, mobily atd.). Nehledě na to, že grafik všechno pouze nakreslí a pak se celá práce předá kódérovi, který musí grafiku rozdýchat.
No zkrátka z mého pohledu velmi drahé, pomalé, neefektivní a vhodné tak možná pro korporace, jejichž rozpočet na internetový marketing je v řádu stovek tisíc ročně.
Vyberte mi z grafických šablon a celé to nechám na vás. Zcela protipól předchozího klienta. Nejefektivnější cesta, protože používáme grafiku tak, jak ji špičkové grafické studio vymyslelo. V tomto případě se dá říct, že by se na webu neměli vyskytovat žádné další vyšší vícepráce.
Vybereme a poté upravíme dle mé představy. Trošku hazard, který zpravidla skončí tím, že grafický návrh se tak dlouho upravuje a "ladí", až se smete ze stolu a vrátíme se buď na začátek nebo k jiné grafice. Míra úprav se samozřejmě negativně projeví na ceně za nové www stránky. Negativně i z našeho pohledu, protože nemám žádnou radost, když nám klient zbytečně platí.
Příště si povíme o tom, proč a pro koho webové stránky chcete a jak se různá řešení odráží v konečné ceně.