Tvořili jsme webové stránky již pro spoustu penzionů, apartmánů či restauračních zařízení a přestože boom slevových serverů odezněl, stále se mě jejich majitelé ptají, zda mají vyzkoušet slevový server.
Jako občasný návštěvník slevových serverů sleduji jejich vývoj
Zaměřím se na odvětví, které spolu někdy úzce souvisí a jejichž akční nabídky znám a také jsem i využil. Jedná se o slevové akce na ubytování v ČR a na menu v restauracích v Liberci.
Prožijte romantické 3 dny s bohatou snídaní pro dva v malebném údolí Jizery za 2399 Kč!
Podobných "atraktivních" nabídek je zde celá řada. Avšak je tato nabídka hodna jména Slevová? Pojďme si nad cenou trošku popřemýšlet. Jedná se sice o 3 dny, nýbrž platí se pouze 2 noci a 2 snídaně pro 2 osoby. Po přepočítání nás ubytování stojí 600Kč/os se snídání! V tuto chvíli se ptám svých klientů, kolik stojí u vás ubytování 1 osoby a kolik snídaně/polopenze? Většina se pohybuje kompletně + - 500Kč.
Co to znamená z pohledu nás uživatelů slevových serverů?
Už si nekupujeme akční nabídku ubytování jako před lety, kdy se dalo vyrazit do Orlických hor nebo do Zadova na Šumavě za 250 Kč včetně polopenze. Dnes si na slevových portálech kupujeme zážitek formou ubytovacího balíčku. Takže typický konzument slevových portálu buď neumí nebo je líný najít si pro sebe atraktivní lokalitu a v ní pěkné cenově dostupné ubytování, a tak dá přednost již připraveným nabídkám - "slevovým akcím", které se v závěru rovnají zcela běžným cenám.
Co to znamená z pohledu majitelů a provozovatelů ubytování?
Konsolidaci trhu slevových portálů přežilo jen několik serverů, kteří nabízí návštěvníků špičkový servis a mohou si tak diktovat mnohem vyšší provize z prodeje. Obvykle se pohybují mezi 20-30%. Zájemce ale neláká nízká cena, nýbrž kompletní zážitkový balíček na ubytování a ten prezentovat tak, aby si jeho čtenář připadal, jako by ho už užíval. Nic víc, nic míň.
Slevový server má v propagaci jednu obrovskou výhodu. Jeho stránky, resp. nabídky, shlédnou tisíce lidí. Problém je však ten, že rozhodne-li se někdo koupit voucher, pak majitel restaurace zaplatí 100-200 Kč provizi za 1 voucher. To už je dle mého názoru velká cena za konverzi oproti třeba booking.com, airbnb.cz nebo nákladům na PPC (nejlepší asi facebook). Náklady jsou zde v jednotkách procent.
Akce na jídlo v restauraci
Ty už prakticky vymizely. Majitelé a provozovatelé pochopili, že lidé se za normální cenu nevrátí a přijdou opět jen na akci. V Liberci již delší dobu není žádná akce na restauraci, v ostatních velkých městech řádově jednotky (stále si někdo myslí, že mu to může pomoc :-) )
Moje rada na závěr:
Pro kupující ubytování na slevových serverech
Naučte se vyhledávat ubytování ve vyhledávačích a v mapách. Máte mnohem bohatší výběr za stejné ceny. Vaše peníze přinesou zisk přímo penzionu a oni to jistě ocení víc než když jim vaše peníze sotva pokryjí náklady a slevový server si připíše zisk.
Pro majitele a provozovatele ubytování
Inspirujte se od úspěšných, poslouchejte zákazníky a se svým konzultantem webových stránek vymyslete strategii, jak si přijít na nové návštěvníky, udržet si je a rozšířit o sobě povědomí za minimální náklady (provize).
Ing. Michal Houšť
Marketingový konzultant v oblasti obchodu, tvorby www stránek a internetové reklamy